سعید برآبادی: ساده‌ترین تعریف گردشگری سلامت را می‌شود در این تبلیغ دید: «درمان قطعی بیماری قند، فقط در ترکیه!» چندین هزار بیمار دیابتی ایرانی آرزوی سفر به این کشور و درمان بیماری‌شان را دارند اما خلاصی از این بیماری به همین راحتی‌ها که در تبلیغ گفته می‌شود نیست؛ علاوه بر هزینه گران سفر به ترکیه، موضوع اقامت، زمان درمان و هزینه‌های بستری هم هست که باعث می‌شود خیلی‌ها حسرت چنین سفری را بخورند.

 تركيه سود 3برابري ورود گردشگران سلامت نسبت به گردشگران عادي را درك كرده و به‌دنبال اين است كه تا 10سال ديگر، كشورش را در اين زمينه تكاني بدهد. ايران اما دركدام نقطه گردشگري سلامت دنيا ايستاده كه اعضاي 9كشور عضو اكو در رامسر گردهم آمدند تا براي اين صنعت نوپا در ايران برنامه‌ريزي كنند؟

كشوري با هزاران جراحي در روز

تا پيش از اين سينما سازنده تصوير تلخي از «عمل جراحي» در ايران بود؛ فيلمفارسي‌ها عمل جراحي را هميشه به آن سوي مرزها مي‌كشاندند، فيلم «ازكرخه تا راين» هم نمونه وضعيت درمان در ايران پس از انقلاب است؛ وضعيتي كه امروز چرخشي 180درجه‌اي داشته. ميزان اين تفاوت را مي‌توان در سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي در افتتاحيه كنفرانس بين‌المللي گردشگري سلامت هم ديد. آنجا كه او به نقل از وزير بهداشت از روزي 300عمل جراحي قلب، بيش از 1000عمل جراحي چشم و صدها بستري و درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج در كشور مي‌گويد تا جايي كه ايران به يكي از بزرگ‌ترين مقاصد گردشگران سلامت دنيا بدل شده و موج اين اظهار علاقه، حتي 38بنگاه اقتصادي را هم دست به‌كار سرمايه‌گذاري در اين بخش از صنعت گردشگري كرده است.

در شرايط فعلي، مسلمانان كشورهاي عراق، عربستان و در مواردي كويت اصلي‌ترين بيماراني هستند كه براي درمان راه ايران را در پيش مي‌گيرند. در مرز شرقي هم افغان‌ها اگرچه ايران را ترجيح مي‌دهند اما به گفته محمدهاشم وهاج، نماينده كشور افغانستان در نخستين كنفرانس بين‌المللي گردشگري سلامت، افغان‌ها به‌خاطر عدم‌دريافت «ويزاي صحت» مجبورند روزانه يك ميليون دلار هزينه درمانشان را در كشور هند خرج كنند!

رتبه‌اي نه‌چندان درخشان

جنگ‌هاي پي‌درپي خاورميانه و شمال آفريقا مي‌توانست ايران را به محيط امني براي گردشگران سلامت تبديل‌كند. اما همه‌‌چيز آنقدر بي‌برنامه بود كه ايران در ميان كشورهاي اسلامي، رتبه دوم گردشگري سلامت را پس از اردن گرفت و در كشورهاي جهان نيز جايي انتهاي جدول قرار گرفت.

در طول اين سال‌ها، اما گردشگري راه خود را تا بدل شدن به پردرآمدترين صنعت جهان مي‌پيمود. گردش مالي صنعت گردشگري به 6هزار و 500ميليارد دلار رسيده و درآمد ارزي حاصل از تردد گردشگران، از محل جابه‌جايي يك‌ميليارد و 187ميليون گردشگر، ركورد 1250ميليارد دلار را پشت سرگذاشته و اين يعني 7تا 9درصد درآمد ناخالص هر كشور!

درمان در كشور هم فرهنگ

اگرچه كارشناسان مي‌گويند نداشتن زيرساخت‌هاي مناسب اصلي‌ترين مشكل صنعت گردشگري سلامت در ايران است اما به‌نظر مي‌رسد روشن نبودن تكليف گردشگري سلامت نيز به همان اندازه مشكل‌ساز است. براي نمونه، بيمارستان‌ها و كلينيك‌هاي مشهد مقدس پر است از شيعياني كه مايلند در كنار سفر به اين شهر، به بيماري‌هاي خود رسيدگي كنند اما اين گردشگران ناديده گرفته مي‌شوند همچنان‌كه اهالي كشورهاي حوزه خليج‌فارس هم كه به قول رئيس اداره ميراث فرهنگي استان مازندران طبق عادت هميشه براي درمان جايي را جز بيمارستان‌هاي استان‌‌هاي جنوبي كشور انتخاب نمي‌كنند، ناديده گرفته مي‌شوند.گردشگري سلامت كشورهاي عضو اكو اين فرصت را به ايران داده است تا مخاطب گردشگري سلامت خود را انتخاب كند؛ مخاطباني كه از كشورهاي اكو براي درمان بيماري‌هاي‌شان به ايران سفر مي‌كنند. حالا مسئولان ايران مي‌دانند كه كمترين مطالباتش در اين حوزه، مردم كشورهاي عضو اكو هستند؛ كشوري كه به گفته مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، به لحاظ ديني، فرهنگي و اقليمي با آنها همسو است و گردشگران سلامت اكو در ايران نيز ترجيح مي‌دهند در اين كشور مداوا شوند تا در كشوري كه هيچ قرابت فرهنگي و تاريخي با آنها ندارد.

کد خبر 269752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha